NARRATIVE IN YOUNG ADULT LITERATURE. AN APPROACH TO CARLO FRABETTI’S WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35869/ailij.v0i22.5340

Keywords:

Children’s and young adult literature features, Young reader, Frabetti, Narrative

Abstract

This paper examines the theoretical and methodological conceptions by Montesino (2003),
Teixidor (2005), Cerrillo and Sánchez (2006), Cerrillo (2015), and Herrera (2018) regarding literature for teenagers and young people. It considers such literature both as an art form and as a vehicle for
transmitting ideas and values related to establishing communication. This is a fundamental characteristic of the novel within this genre of literary creation. This study aims to delve into Carlo Frabetti’s narrative by analyzing two of his novels: Terrible Ángel and Calvina. To achieve this, the study utilizes bibliographic review methods to explore the theoretical and methodological conceptions of narrative features for children and young people. Additionally, content analysis and inductive-deductive analysis are employed to elucidate the characteristics of children’s and young adult narratives in the selected novels. Frabetti is renowned for creating more than forty works for children and young people and has received the Cervantes Chico Prize and the Barco de Vapor Prize for his novel Calvina. This article highlights specific features of Frabetti’s narrative style and examines how his work contributes to the promotion of young adult literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Armando Castillo Acevedo, Universidad Central de Las Villas, Cuba

Máster en Estudios Teóricos y Metodológicos del Español Actual y Licenciado en Educación, especialidad Español-Literatura

Profesor Asistente del Departamento de Humanidades. Facultad de Enseñanza Media, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Santa Clara, Cuba.

Es autor de articulos sobre la enseñanza del español y la literatua en el nivel medio y medio superior, ha ciolaborado como autor en libros sobre la ensñanza de la lengua y la litaratura. con estas mismas tematicas se ha presentado en simposios y conveciones inyternacionales.

Eraida Campos Maura, Universidad Central de Las Villas, Cuba

Máster en Enseñanza comunicativa del español y la literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. 

Profesora Titular y Jefa del Departamento de Periodismo de la Facultad de Humanidades de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba.

 Autora de artículos y libros relacionados con la enseñanza del español y la literatura

 

Gloria Marta López Mariño, Universidad Central de Las Villas, Cuba

Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Licenciada en Educación, especialidad Español-Literatura.

Profesora Auxiliar y Jefa de la Disciplina de Estudios Literarios del Departamento de Humanidades. Facultad de Enseñanza Media de la Universidad "Marta Abreu" de Las Villas, Santa Clara Cuba. 

Es autora de libros y articulos relacionados con la enseñanza del español y la literatura, en el nivel medio y superiror.

Published

2024-12-16

Issue

Section

Artículos