HOW TO SELECT BOOKS FOR EARLY READERS (0-3 YEARS) FROM TEACHERS’ PERSPECTIVES

Authors

  • Paula Rivera Jurado Universiad de Cádiz
  • Ana Bericua Gordillo Escuela Infantil "La Algaida". Puerto Real. Cádiz.
  • Susana Sánchez Rodríguez Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.35869/ailij.v0i21.4675

Keywords:

Children´s books, Emergent readers, Early childhood education

Abstract

This work explores and describes criteria for selecting books for a literary education in Early Childhood education (0-3 cycle). Statements of four female teachers who have being working for more than 10 years in Early Childhood schools (0-3) have been analysed. In their view, mediation in early literary education is central. Data have been collected through semi-structured interviews and analyzed with the QDAMiner software. Analysis was oriented towards meaning, thus seven subcategories on how to select works for early literary education have arisen. Results indicate that teachers’ selection criteria highlight the physical and visual properties of children’s books, the qualities of the text, children’s topics and interests, teaching experience, and classroom practice. These findings can help to arrange useful selection criteria for mediators, and also to strength Early Childhood Education teachers’ training accounting experienced teachers’ knowledge on books for these ages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Rivera Jurado, Universiad de Cádiz

Licenciada en Filología Hispánica y Máster en Formación del Profesorado por la Universidad de Cádiz (UCA). Doctora y profesora del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Cádiz (UCA). Miembro del grupo de investigación IneDLL (HUM-1041). Actualmente sus líneas de investigación se centran en los procesos de enseñanza y recepción literarias con especial atención a la educación lectora y literaria de maestros y maestras en formación inicial.

Ana Bericua Gordillo, Escuela Infantil "La Algaida". Puerto Real. Cádiz.

Diplomada en Magisterio y Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad de Cádiz (UCA), Máster en Inteligencia Emocional por la Universidad Europea Miguel de Cervantes. Autora, ilustradora y editora de cuentos infantiles. Formadora

Adscripción laboral: Maestra Primer Ciclo 0-3. Escuela Infantil “La Algaida”.

Susana Sánchez Rodríguez, Universidad de Cádiz

Doctora por la Universidad de Cantabria y profesora del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Cádiz (UCA). Miembro del grupo de investigación IneDLL (HUM-1041). Sus líneas de investigación se centran en los procesos de alfabetización inicial en Educación Infantil y primer ciclo de Educación Primaria y la formación de inicial de docentes.

Published

2023-11-28

Issue

Section

Artículos