Xabier Prado Lameiro's A retirada de Napoleón: An example of Galician popular theater and its parallelism with the avant-garde reappropiation of Commedia dell'Arte in Europe

Authors

  • Fernando Llera Rodríguez Escola Superior de Arte Dramática de Galicia

DOI:

https://doi.org/10.35869/hafh.v25i2.4323

Keywords:

Theatre, Commedia dell'Arte, Galician Theatre, European Theatre, Dramatic Literature

Abstract

The Galicia of Xabier Rodríguez Prado “Lameiro”, is a Galicia thriving in technology and that advances in an intense process of social and economic modernization. This situation runs in parallel with the creation of the Irmandades da Fala or the magazine Nós, movements that in turn, represent great advances in the field of culture and theater, and attends the representation of a large number of shows and new playwrights are made known, which generates a great interest in theatrical pedagogy and puts an attentive eye on cultural and social currents of contemporary Europe. Authors such as Meyerhold, Gordon Craig or Jacques Copeau tended to recover the Commedia dell’Arte in search of an approach to the roots of popular theater, while in Galicia, Prado Lameiro, also played with resources of classical comedy to raise his personal social denunciation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benavente, J. (2011). Los intereses creados. Cátedra.

Bermejo, J.C. (et al.) (1980). Historia de Galicia. Alhambra.

Brecht, B. (2004). Escritos sobre teatro. Alba editorial.

Caseiro Nogueiras, D. (2013) Alma Campesiña. Edición promovida pola Coral De Ruada co patrocinio da Xunta de Galicia e a Deputación Provincial de Ourense.

Craig, G. (2011). Del arte del teatro / Hacia un nuevo teatro. ADE.

Fava, A. (2007). La máscara cómica en la Commedia dell’ Arte. Arscómica.

Fernández Valbuena, A. (2006). La Comedia del Arte: materiales escénicos. Fundamentos.

Filacanapa, G. (2015). La recherche d’un théâtre perdu: Giovanni Poli (1917-1979) et la néo-Commedia dell’Arte en Italie, entre tradition et expérimentation (Tesis doctoral). Département d’italien, Université Paris 8 Saint – Denis.

Henke, R. (2002). Performance and literature in the Commedia dell’Arte. Cambridge University Press.

Jurado, J. (2007). Etno-folk, Revista galega de etnomusicoloxía (núm. 9). Dos Acordes.

Llera, N. (et al.) (2021). A Retirada de Napoleón (Memoria da montaxe e adaptación da peza de X. Prado Lameiro para oI Centenario da Coral De Ruada). Invasoras.

Meyerhold, V. E. (2003). Teoría Teatral. Fundamentos.

Ojeda Calvo, Mª del V. (1995). Nuevas aportaciones al estudio de la Commedia dell’arte en España: el zibal-done de Stefanello Bottarga, Criticón, (63), 119-138.

Prado Lameiro, X. (2013). Obra completa. Edición promovida pola coral De Ruada co patrocinio da Xunta de Galicia e a Deputación Provincial de Ourense.

Raskina, R. (2016). Alle origine dell mito: La Commedia dell’Arte nell’estetica teatrale di Vsevolod Mejerchold. En E. Randi, (Ed.) Il “mito” della commedia dell’arte nel novecento europeo (pp. 71-81). G.E. Bonanno srl.

Tato Fontaíña, L. (1999). Historia do teatro galego (Das orixes a 1936). Edicións a Nosa Terra.

Taviani, F. e Schino, M. (2007). Il segreto della Commedia dell’Arte, La memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII e XVIII secolo. VoLo Publisher srl.

Vales, X. (2009). Primeira viaxe a Andalucía do Coro De Ruada. Ouvirmos, S.L.

Vieites, Manuel F. (2003). A configuración do sistema teatral galego (1882-1936). Laiovento.

Villares Paz, R. (2004). Breve historia de Galicia.Alianza editorial.

Published

2022-12-22

How to Cite

Llera Rodríguez, F. (2022). Xabier Prado Lameiro’s A retirada de Napoleón: An example of Galician popular theater and its parallelism with the avant-garde reappropiation of Commedia dell’Arte in Europe. Hesperia: Anuario De Filología Hispánica, 25(2), 155–170. https://doi.org/10.35869/hafh.v25i2.4323

Issue

Section

Monografía